حوزه علمیه زینبیه(س) سراوان

اللهم صل علی محمد وآل محمد
  • خانه 
  • تماس  
  • ورود 

حضور قلب در نماز

19 آبان 1389 توسط زینبیه سراوان

برخی از اعمالی که باعث حضور قلب در نماز می شود:

 

  1. بالا بردن معرفت به ذات مقدس حق تعالی
  2. دقت در طهارت چرا که وضو مقدمه نماز وبه منزله کلید ورود به نماز محسوب می گردد.
  3. مشغول کردن دل به خدای متعال حد اقل قبل از نماز
  4. توجه به اینکه ممکن است این نمازم آخرین نماز باشد:

     قال قال أبو عبد الله ع يا عبد الله إذا صليت صلاة فريضة فصلها لوقتها صلاة مودع يخاف إلا يعود إليها أبدا ثم اضرب ببصرك إلى موضع سجودك فلو تعلم من عن يمينك و شمالك لأحسنت صلاتك و اعلم أنك قدام من يراك و لا تراه .(فلاح‏السائل ص : 157)

  5. توسل کردن به وجود مقدس امام عصر عجل الله تعالی فرجه قبل از افتتاح نماز
  6. مشغول شدن به ذکر وگریه وزاری قبل شروع نماز
  7. مهیا کردن خود برای نماز قبل از نماز
  8. درباره حضور قلب وروش تحصیل آن به کتاب آداب الصلوة امام  خمینی رحمه الله  تعالی ص38به بعد مراجعه شود
  9. بیان امام راحل درباره معنی حضور قلب:

    [حضور قلب در نماز]

    سزاوار است كه نمازگزار در سرتاسر نماز- چه در افعال و چه در اقوال- حضور قلب داشته باشد؛ زيرا كه براى عبد آن مقدارى از نماز او، نماز محسوب مى‏شود كه در آن، با حضور قلب باشد. و حضور قلب يعنى كاملًا به نماز و آنچه را كه در آن مى‏گويد توجه داشته باشد و به حضرت معبود جلّ جلاله كاملًا متوجه باشد و بخواهد كه عظمت و جلال وهيبت او را درك كند و قلب خود را از غير او خالى نمايد، به همين جهت خود را در پيشگاه سلطان سلاطين و بزرگ بزرگان مى‏بيند كه او را خطاب كرده و با او مناجات‏مى‏نمايد، پس وقتى كه چنين حالتى را در خود بيابد در دل او هيبتى مى‏افتد كه او را مى‏هراساند، سپس خود را در اداى حق خداى تعالى مقصّر مى‏بيند و در نتيجه خوف او در دلش قرار مى‏گيرد و پس از آن به رحمت واسعه حق مى‏نگرد و اميدوار به پاداش نيك او مى‏شود. و در نتيجه حالتى بين خوف و رجاء برايش پيدا مى‏شود و اين صفت «كاملين» است و اين حالت بر حسب درجات عبادت كنندگان، درجات گوناگون و مراتب بيشمارى دارد. و براى نمازگزار سزاوار است كه داراى خضوع و خشوع و سكون و وقار بوده و با هيأتى نيكو قبل از نماز عطر زده و مسواك نموده و شانه بزند و سزاوار است مانند كسى كه با نماز وداع مى‏كند نماز بخواند (گويا آخرين نمازش مى‏باشد و بعد از آن خواهد مرد)، پس توبه و انابه و استغفارش را تجديد نمايد و سزاوار است در پيشگاه پروردگارش مانند عبد ذليلى كه در مقابل مولايش مى‏ايستد، بايستد و سزاوار است در گفتن «اياك نعبد واياك نستعين؛» «تنها تو را مى‏پرستيم و فقط از تو كمك مى‏جوييم» راستگو باشد و مبادا اين جمله را بگويد در حالى كه هواى نفس خويش را مى‏پرستد و از غير مولايش كمك مى‏جويد و سزاوار است كه كوشش كند تا موانع قبول نماز را از خود دور نمايد مانند خودپسندى و حسد و تكبر و غيبت و ندادن زكات و ساير حقوق واجب كه مانع قبول نماز مى‏باشند.(تحرير الوسيلة(ترجمه فارسى)، ج‏1، ص: 174)

  10. توجه به معانی ومفاهیم نماز
  11. آشنایی با اسرار نماز
  12. داشتن یک وقت خاص برای عبادت
  13. دور کردن خود ار مکان ومحیطی که مشغولیت می آورد.
  14. مراقبت بر اوقات نماز
  15. بیانت آیة الله مکارم شیرازی دام عزه:

    براى تحصيل خشوع و حضور قلب در نماز و ساير عبادات، امور ذيل را دقيقاً توصيه مى‏كنيم:

    1- به دست آوردن آنچنان معرفتى كه دنيا را در نظر انسان كوچك، و خدا را بزرگ كند، تا هيچ كار دنيوى نتواند به هنگام راز و نياز با معبود نظر او را به خود جلب و از خدا منصرف سازد.

    2- توجه به كارهاى پراكنده و مختلف، معمولًا مانع تمركز حواس است و هر قدر انسان، توفيق پيدا كند كه مشغله‏هاى مشوش و پراكنده را كم كند، به حضور قلب در عبادات خود كمك كرده است.

    3- انتخاب محل و مكان نماز و ساير عبادات نيز، در اين امر، اثر دارد، به همين دليل، نماز خواندن در برابر اشياء و چيزهائى كه ذهن انسان را به خود مشغول مى‏دارد، مكروه است.

    و همچنين، در برابر درهاى باز و محل عبور و مرور مردم، در مقابل آئينه و عكس و مانند اينها.

    به همين دليل، معابد مسلمين هر قدر ساده‏تر، خالى از زرق و برق و تشريفات باشد، بهتر است؛ چرا كه به حضور قلب كمك مى‏كند.

    4- پرهيز از گناه نيز عامل مؤثرى است؛ زيرا گناه قلب را از خدا دور مى‏سازد، و از حضور قلب مى‏كاهد.

    5- آشنائى به معنى نماز و فلسفه افعال و اذكار آن، عامل مؤثر ديگرى است.

    6- انجام مستحبات نماز و آداب مخصوص آن چه در مقدمات و چه در اصل نماز نيز كمك مؤثرى به اين امر مى‏كند.

    7- از همه اينها گذشته، اين كار، مانند هر كار ديگر نياز به مراقبت، تمرين، استمرار و پى‏گيرى دارد، بسيار مى‏شود كه در آغاز انسان در تمام نماز يك لحظه كوتاه قدرت تمركز فكر پيدا مى‏كند، اما با ادامه اين كار، و پى‏گيرى و تداوم، آنچنان قدرت نفس پيدا مى‏كند كه مى‏تواند به هنگام نماز دريچه‏هاى فكر خود را بر غير معبود مطلقاً ببندد! (دقت كنيد). ( تفسير نمونه، ج‏14، ص: 227)

مطلب قبلی
مطلب بعدی
 نظر دهید »

موضوعات: عقاید لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...

فید نظر برای این مطلب

حوزه علمیه زینبیه(س) سراوان

اردیبهشت 1404
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31    
حوزه علمیه زینبیه(س)شهرستان سراوان به عنوان شرقی ترین حوزه علمیه خواهران و نگینی درخشنده در شهری قرار داردکه بیش از 90درصدساکنان آن راهل سنت تشکیل می دهد. این حوزه مبارکه در سطح2از عموم خواهران ثبت نام میکندکه رساله های علمیه دفاع شده طلاب مکرمه آن نشان از علمیت آن دارد. از دعای خیرتان مسئولین وطلاب این مدرسه را فراموش نکنید
  • خانه
  • اخیر
  • آرشیوها
  • موضوعات
  • آخرین نظرات

جستجو

موضوعات

  • همه
  • عقاید
  • احکام
  • اخلاق
  • ادبیات
  • اخبار
  • ویژه ها
  • عکس
  • اردوی محرم به دلم خیمه به پا کرد

فیدهای XML

  • RSS 2.0: مطالب, نظرات
  • Atom: مطالب, نظرات
  • RDF: مطالب, نظرات
  • RSS 0.92: مطالب, نظرات
  • _sitemap: مطالب, نظرات
RSS چیست؟
  • کوثربلاگ سرویس وبلاگ نویسی بانوان
  • تماس